Matematik Öğrenme Güçlüğü –Ülkemizde, hemen her sınıf düzeyindeki pek çok öğrencinin matematik kaygısıyla mücadele ettiğini biliyoruz. Matematik dersleri ve sınavları, bu alanda öğrenme güçlüğü çeken çocukların akademik başarısını etkileyebilecek ve özgüvenini düşürebilecek aşılmaz gibi görünen engeller çıkarmaktadır.Diskalkulinin Kısa Öyküsü1974 yılında Dr. Ladıslav Kosc gelişimsel diskalkuliyi beynin fonksiyonlarındaki kalıtsal veya doğumsal nedenlerden meydana gelmiş yapısal bozukluk olarak tanımlamış ve diskalkuli literatüre bu yıllarda girmiştir.Kosch diskalkuliyi "bilişsel fonksiyonlarda genel bir güçlük olmaksızın, beynin matematiksel bilişin dâhil olduğu belirli bölümlerinde oluşan bozukluk nedeniyle matematikte yaşanılan güçlük" olarak tanımlamıştır.Diskalkuli bir başka tanımda "Matematiksel ilişkileri anlama, yazma ve hesaplamada, sayısal sembolleri tanıma, kullanma ve yazmada bozukluk ya da eksiklik" biçiminde ifade edilmiştir.Bazı çalışmalarda, ilk ve ortaöğretim öğrencilerinin yaklaşık %3-%6'sının matematik öğrenme bozukluğu ortaya çıkarılmıştır. Bakınız: (Kaynak 1)Diskalkuli Çocukların ÖzellikleriMatematik Öğrenme Güçlüğü – Diskalkulisi olan insanlar, beynin sayılarla ilgili bilgileri işleme yeteneğinde bir eksikliğe sahiptir. Matematik işlemlerinde, çarpım tablolarını ezberlemede ve matematik kavramlarını anlamada sorun yaşayabilirler. Daha geniş anlamda, bilgileri sıralamakta, zamanı bütçelemekte ve programları tutmakta zorluk yaşarlar.Küçük yaşlardan itibaren bakıldığında, aşağıdaki eylemleri yapmada yaşanan güçlükleri, diskalkulinin belirtileri olarak görebiliriz.Diskalkulinin bazı belirtileri şunlardır:
Analog saatleri okumakta zorluk çekmek
İki sayıdan hangisinin daha büyük olduğunu belirlemede zorluk çekmek
Sıralama sorunları yaşamak
Finansal planlama veya bütçelemeyi bazen temel düzeyde bile kavrayamamak.
Bir alışveriş sepetindeki ürünlerin maliyetini tahmin edememek
Sayıları sayısal bir değeri gösteren karakterler olarak algılamak yerine anlamsız veya anlamsız semboller olarak görselleştirmek
Çarpma, çıkarma, toplama ve bölme tablolarında, zihinsel aritmetikte vb. zorluk çekmek
Toplama, çıkarma, çarpma ve bölmede tutarsız sonuçlar elde etmek
Sayıları yazarken, okurken ve hatırlarken şu alanlarda hatalar meydana gelebilir: Sayı eklemeleri, ikameler, aktarmalar, atlamalar ve ters çevirmeler
Matematik kavramlarını hafızada tutma ve geri çağırmada zorluk yaşamak
Matematiği kavramsal düzeyde kavrasa da, ancak bu kavramları uygulamaya koyamamak
Sayıların adlarını hatırlamada veya belirli farklı sayıların aynı "hissettiğini" düşünmede zorluk çekmek; örneğin, aynı iki sayıyı okurken veya hatırlarken sık sık birbiriyle değiştirmek
Sol ve sağ arasında ayrım yapmayla ilgili sorunlar
Zaman, yön, hatırlama programları, genellikle geç veya erken gibi olay dizilerini, yani zamanı takip etmede zorluk çekmek
Müzik notalarını okumada zorluk
Koreografik dans adımlarında uyum zorluğu çekmek
Bir nesnenin veya mesafenin ölçümünü zihinsel olarak tahmin etmekte özellikle güçlük çekmek (örneğin, bir şeyin 3 veya 6 metre uzakta olup olmadığını tahmin gibi)
Matematiksel kavramları, kuralları, formülleri ve dizileri kavrayamama ve hatırlayamamak
Zihinsel olarak yoğun görevlere konsantre olamamak
Diskalkulikler İçin Çözüm: 5+1 StratejiMatematik Öğrenme Güçlüğü – Soyut matematiksel bilgiyi somut dünyada temellendirmek diskalkulik öğrencilerin başarılı olmasına yardımcı olabilir. Temel aritmetikten gelişmiş cebire kadar matematik kavramlarını daha kolay anlamak ve hatırlamak için aşağıdaki beş strateji işinize yarayabilir:1. Bir Problemi Konuşun veya YazınMatematik Öğrenme Güçlüğü – Diskalkulik öğrenci için "matematik kavramları" sadece "özet"lerdir ve bir sayfadaki "sayılar" yalnızca "işaretler"dir. Bir problem üzerinden konuşmak veya bunu cümle şeklinde yazmak, sayılarla yazılar arasındaki ilişkileri görmeye yardımcı olabilir. Kelime problemlerini yeni bir şekilde ifade etmek bile bilgiyi organize etmeye ve çözümleri görmeye yardımcı olabilir.2. Problemi ÇizinMatematik Öğrenme Güçlüğü – Problemi çizmek ve görsel öğrenme ilişkileri görmelerine ve kavramları anlamalarına yardımcı olabilir. Öğrenciler problemi kavradıklarını yansıtan ve çözmenin yollarını gösteren resimlerle problemi "çizebilirler".3. Görevleri Alt Kümelere BölünMatematik Öğrenme Güçlüğü – Diskalkulik öğrenciler, karmaşık bir problem ya da kavramla kolayca bunalabilirler, özellikle de önceden bilgi birikimine dayanıyorsa – ki bunu ellerinde tutmamış olabilirler. Bir problemi bileşen parçalarına ayırmak ve birer birer üzerinde çalışmak, öğrencilerin odaklanmasına, bağlantıları görmesine ve aşırı yüklemeyi önlemesine yardımcı olabilir.İsimlerin yanlış hatırlanması, kötü isim / yüz bulma, aynı harfle başlayan isimlerin yerini alabilir.4. "Gerçek Hayattan" İpuçları ve Fiziksel Nesneleri KullanınMatematik Öğrenme Güçlüğü – Matematiği günlük yaşamın pratikleriyle ilişkilendirmek, diskalkulik öğrencilerin kavramları anlamalarına ve sayılar arasındaki ilişkileri görmelerine yardımcı olabilir. Öğrencilerin manipüle edebileceği ölçü kapları, cetveller ve sayılabilir nesneler gibi aksesuarlar matematik kavramlarını daha az soyut hale getirebilir.5. Sıkça Gözden Geçirin – Sistematik tekrar yapınMatematik Öğrenme Güçlüğü – Aralıklı tekrar, beyninizin öğrendiklerini hatırlama yeteneğini artırma yöntemidir. Fikir oldukça basittir: Öğrendiğiniz bilgileri hatırlayıp hatırlamadığınızı sürekli artan aralıklarla test ederek, bunları yalnızca yarın değil, gelecek yıllar için de hatırlama şansınızı artırabilirsiniz. Öğrendiklerinizi giderek artan zaman aralıkları içinde tekrar ettiğinizde, bunları daha yavaş unutursunuz!Diskalkulik öğrenciler matematikle ilgili bilgileri korumakta zorlandıkları için, önceki derslere dayanan yeni becerilerde ustalaşmaları zorlaşır. Kısa aralıklarla, sık gözden geçirme oturumları – gerekirse her gün – bilgilerin bir sonraki yeni göreve uygulanabilir ve güncel kalmasına yardımcı olur. Kartlar veya diyagramlar gibi yazılı veya çizilmiş referanslar oluşturmak, hızlı incelemelere yardımcı olabilir. Bunun için Sistematik Tekrar Yöntemi diskalkulik çocuklar için harika bir yöntemdir.